Friday, June 26, 2009

Rahsia 02

Perjuangan Menghadapi Matematik SRP Tahun 1969

Hairan, sewaktu tingkatan satu dan dua, saya tidak ingat nama guru yang mengajar Matemaik. Cikgu lelaki atau perempuan? Puas saya cuba mengingatinya, tetapi tidak dapat puncanya. Apa maknanya ini? Saya boleh mengingati guru yang mengajar Tawarikh, Ilmu Alam, Seni Perushaan, Agama Islam, Sains dan Pendidikan Jasmani. Adakah ini sebagai tanda pengajaran yang tidak menarik hati saya? Bila merenung siapa yang mengajar Matematik sewaktu tingkatan satu hingga tiga? Saya terus teringat Cikgu Mutalib yang mengajar sewaktu tingkatan tiga.

Cikgu Mutalib
Walau pun terlalu banyak sekali peristiwa manis dan pahit yang telah saya alami di alam persekolahan tetapi saya ingin menceritakan kisah belajar Matematik bermula dari tingkatan tiga tahun 1969 di Sekolah Menengah Kebangsaan Chenor, Pahang. Guru yang mengajar Matematik ketika itu ialah Cikgu Mutalib, seorang guru muda yang baru keluar dari maktab. Cikgu Mutalib suka mengajar tajuk algebra seperti pecahan algebra, perkara rumus, pemfaktoran serta huraiannya dan ungkapan kuadratik. Seingat saya, Cikgu Mutalib sangat suka mengadakan kelas tambahan. Cikgu Mutalib tidak pernah merotan kami. Beliau sangat baik. Sebab itulah agaknya saya dan rakan-rakan yang mengambil Matematik II sangat suka mengikuti pengajarannya. Pada waktu itu saya suka belajar Matematik betul-betul kerana guru sahaja. Tidak ada sedikit pun kesedaran dalam diri untuk jadi pandai. Saya masih ingat lagi Cikgu Mutalib telah mengikut kami berkelah ke Air Terjun Teladas, Maran, Pahang. Bagus juga cikgu ikut sebab cikgu telah membawa macam-macam makanan. Saya masih ingat lagi Cikgu Mutalib naik motor vespa dan membawa banyak makanan. Kami naik kereta sapu pakcik Kasim Kampar. Untuk sampai ke air terjun itu kami terpaksa berjalan kaki pula turun naik bukit memakan masa setengah jam. Cikgu Mutalib berjalan kaki bersama kami. Apabila sampai, kami terus mandi sepuas hati. Selepas mandi kami semua membuka bekalan. Cikgu Mutalib bawa roti, peanut butter dan banyak lagi. Kami semua dapat merasa makanan yang dibawa oleh Cikgu Mutalib. Itulah kali pertama saya makan roti yang disapu dengan peanut butter. Selain itu, Cikgu Mutalib juga suka mengambil gambar. Saya masih menyimpan gambar kenangan di Air Terjun Teladas. Di dalam gambar itu kelihatan Cikgu Mutalib membongkokkan badan agar muka saya di belakangnya tidak terlindung. Kawan yang lain ialah Muhamad, Abu Hassan, Baharum, Talib dan Samah. Itulah salah satu peristiwa manis yang tidak dapat saya lupakan. Sejak peristiwa perkelahan bersama Cikgu Mutalib, saya semakin minat belajar Matematik.

Bertukar ke sekolah baru
Sungguh tidak disangka keadaan tenang tiba-tiba bergolak di SMK Chenor. Pelajar asrama putera tunjuk berang kerana tidak berpuas hati dengan pentadbiran sekolah yang tidak peka kepada kebajikan pelajar asrama, maka berlakulah protes. Lantaran daripada itu saya dituduh sebagai perancangnya. Pada hal saya tidak tahu menahu pun. Pada ketika itu kata-kata jujur saya tidak sedikitpun dipercayai. Saya rasa sangat derita pada waktu itu. Inilah detik sukar dalam hidup saya. Inilah nasib seorang pelajar nakal, apabila berlaku sahaja suatu perkara buruk terus sahaja dituduh dan dilanyak tanpa belas kasihan. Saya mengambil keputusan menceritakan masalah yang saya hadapi kepada ayah. Walau pun ayah saya sangat garang tetapi kali ini saya berani kerana saya di pihak yang benar. Nasib baiklah kali ini ayah percaya kepada saya lalu mengambil tindakan pantas menukarkan saya ke sekolah lain. Tanggal 20 Jun 1969 saya bertukar ke Sekolah Menengah Kebangsaan Maran. Saya benar-benar ingat akan tarikh itu kerana pada waktu itu Neil Armstrong dan Michael Collins yang menaiki Apollo 11 mendarat di bulan. Saya tidak sempat memohon maaf dan mengucapkan terima kasih kepada Cikgu Mutalib dan guru lain sebelum meninggalkan SMK Chenor. Hanya Tuhan sahaja yang dapat membalas jasa baik Cikgu. Jasa dan didikan penuh dedikasi Cikgu Mutalib tetap segar dalam ingatan walau pun lebih 39 tahun telah berlalu.

Guru Besar yang pandai psikologi
Selepas beberapa ketika ayah berada di bilik guru besar, saya dipanggil masuk ke biliknya. Guru besar berkulit gelap dan berbadan gempal. Wajahnya agak menggerunkan saya. Perasaan gementar hilang setelah tangan Guru Besar menepuk bahu saya sambil berkata, “ Belajar rajin-rajin ya!” Nadanya lembut. Saya menganggukkan kepala sahaja. Saya sungguh tidak menyangka kata-katanya sangat berbeza dari apa yang saya baca dari raut wajahnya. Itulah arwah cikgu Muhamad bin Ghani . Perasaan saya terubat dengan kata-kata ringkas itu. Itulah kesan psikologi positif yang paling besar yang pernah saya alami sewaktu remaja. Sejurus kemudian datang seorang guru lelaki tinggi lampai, bercermin mata masuk ke bilik pengetua. Cikgu itu mengajak saya keluar, terus ke satu sudut di ruang pejabat. Cikgu itu beri saya kertas soalan Matematik untuk dijawab dalam masa 30 minit. Selepas tamat tempoh masa yang ditetapkan, kertas jawapan diambilnya. Selang beberapa minit kemudian cikgu itu berkata, “ Tahniah, saya lantik awak jadi fasilitator.” Pertama kali saya mendengar perkataan itu. Saya tidak faham tetapi segan untuk bertanya. Namun begitu, saya sangat seronok kerana mendapat pujian. Kata-kata pengetua dan guru Matematik itu telah memberi semangat dan kekuatan untuk saya meneruskan pengajian di sekolah ini. Saya ditempatkan di Tingkatan 3B. Pada waktu itu tingkatan 3 hanya ada 2 kelas sahaja iaitu Tingkatan 3A dan 3B. Cikgu Matematik itu yang membawa saya ke Tingkatan 3B. Semasa cikgu Matematik itu sedang bercakap-cakap dengan guru yang sedang mengajar di kelas itu mata saya terpandang satu meja dan kerusi di sudut sebelah belakang tidak berpenghuni. Saya mengagak di situlah tempat duduk saya. Jelas kelihatan di sebelah kiri meja itu ada seorang budak perempuan, kulitnya gelap, badannya berisi dan tingginya lebih kurang sama dengan saya. Tepat sekali sangkaan saya kerana guru yang sedang mengajar itu menyuruh saya duduk di tempat yang tidak bertuan itu. Dalam hati saya bertanya mengapakah saya diletakkan bersebelahan dengan dia ni? Apa boleh buat baru masuk gelanggang orang, ikut sajalah. Masa mula-mula duduk di situ saya nampak banyak mata menoleh ke arah saya. Saya cukup rimas. Yang lelaki pandang macam nak makan orang aja tapi yang perempuan itu tak dapat nak baca fikirannya. Bila guru yang mengajar itu keluar terus saja budak perempuan di sebelah itu berkata, “ Yahya kita kawan ya!” Tersentak saya mendengar kata-kata itu. Perasaan menyampah semakin meluap-luap. Saya tiada pilihan melainkan menganggukkan kepala sahaja. Saya cuba mendiamkan diri seberapa lama yang saya boleh sehingga guru yang lain masuk. Rupa-rupanya saya gagal sebab saya menoleh ke kiri terus bertanyakan nama budak yang duduk di sebelah itu. Terus sahaja dia menjawab, “Saroja.” Kini sahlah dia budak keturunan India. Nampaknya saya dapat kenalan baru dari kaum lain. Ini adalah pengalaman pertama bercakap dengan budak India. Lepas itu kami berbual rancak. Saya bertanya Saroja siapa nama guru Matematik itu? Nama guru itu ialah Cikgu Sabuddin, budak-budak panggil dia Cikgu Sabu sahaja. Kata Saroja, Cikgu Sabu sangat garang orangnya.

Cikgu Sabudin
Di sebelah petang saya dan sembilan orang lagi pelajar Tingkatan 3A diminta datang ke sekolah. Cikgu Sabu menerangkan rancangan kelas bimbingan rakan sebaya itu. Saya dan sembilan orang lagi adalah fasilitatornya. Petang itu juga cikgu beri soalan latihan Matematik. Pada hari pertama saya bertukar ke sekolah ini, terus mendapat tanggungjawab baru yang sangat asing. Rupa-rupanya hari itu adalah hari pertama program “Pembimbing Rakan Sebaya”. Kami diminta menjawab semua soalan. Mana-mana soalan yang sukar dibincangkan terus. Soalan itu akan dijawab pula oleh pelajar lain di sebelah malam. Akhir sekali Cikgu Sabu menyenaraikan nama pelajar-pelajar yang telah disusun mengikut kumpulan. Ada 10 kumpulan semuanya. Setiap kumpulan ada enam orang pelajar dan seorang fasilitator. Saya membimbing kumpulan yang paling bawah sekali. Program PRS Matematik dijalankan dua kali seminggu, di sebelah malam. Kebanyakan pelajar tinggal di asrama. Saya dan beberapa orang tinggal di luar tetapi rumah kami semua dekat dengan sekolah. Saya seronok belajar Matematik di bilik darjah. Cikgu Sabu sangat tegas. Tiada pelajar yang bermain-main semasa pengajarannya. Lebih seronok lagi apabila saya dapat peluang menerangkan kepada rakan-rakan semasa program PRS dijalankan. Semasa di sekolah lama saya dicap sebagai orang yang tidak berguna dan menyusahkan tetapi di sekolah baru saya menjadi orang yang berguna. Saya seronok kerana Cikgu Sabu berjaya mengesan kebolehan saya. Dalam pada itu rupa-rupanya ada seorang budak lelaki Tingkatan 3B yang tidak senang dengan kehadiran saya di kelas itu. Suatu hari S telah memberi amaran kepada saya,“Yahya awak jangan nak tunjuk lagak ya, orang baru sedarlah sikit.” Terkejut saya dengan kata-katanya itu. Badan S kecil sahaja tapi lagaknya macam samseng. Ikutkan hati saya hendak belasah sahaja, tetapi saya terpaksa simpan saja perasaan itu. Saya sadar ayah bersusah payah menukarkan saya ke sekolah ini. Kali ini saya kena bersabar. Saya tahu mengapa S berani mengambil tindakan itu. S ialah kaki mengorat di dalam kelas. Saya nampak dia selalu berborak dengan budak perempuan yang berdahi licin itu. Sejak kehadiran saya, ramailah budak perempuan termasuklah yang dahi licin itu datang bertanya saya tentang masalah Matematik. Itulah yang menyebabkan S naik bengang. Masa berjalan begitu pantas. Saya seronok belajar di SMK Maran. Guru Besar dan guru-guru semuanya baik. Akhirnya saya dan S pun sudah boleh berbual-bual dan bergurau. Saroja pula menjadi tempat rujukan saya bila ada masalah Bahasa Inggeris. Dia pula merujuk kepada saya bila ada masalah Matematik. Bila keputusan SRP diumumkan, ternyata SMK Maran muncul antara sekolah luar bandar yang cemerlang di negeri Pahang. Lebih daripada 70% pelajar berjaya lulus SRP. Ini bermakna kami akan menyambung pelajaran ke Sekolah Menengah Abdul Rahman Talib, Kuantan. Saya berjaya memperolehi 25 aggriget. Matematik I dapat B4, Matematik II dapat C6 dan Sains II dapat C6. Seramai 12 orang pelajar termasuk saya ditawarkan naik ke tingkatan 4 sains. Saya sangat gembira mendapat pencapaian Matematik sebegitu. Terima kasih Cikgu Mutalib dan Cikgu Sabu. Tanpa kegigihan mereka tidak mungkin saya boleh dapat keputusan yang memberansangkan itu.


Sikap guru Matematik saya;
1. Suka kepada pelajarnya walau pun ada yang nakal dan lemah dalam pelajaran.
2. Suka mengadakan kelas tambahan.
3. Mengadakan program rakan sebaya.
4. Mengenali pelajar yang pandai, memberi pengiktirafan dan beri tugas menjadi pembimbing rakan sebaya.
5. Tegas.
6. Rajin.

Sikap dan kebolehan saya ;
1. Suka belajar kerana sukakan guru.
2. Suka mengikuti program jika persediaan rapi dan nampak berfaedah.
3. Ada kemahiran asas Matematik mudah memahami apa yang diajar oleh guru.
4. Gembira dilantik sebagai fasilitator dan suka membantu kawan.

Rumusan
Di peringkat ini, kebanyakan pelajar hanya suka belajar kerana sukakan gurunya. Motivasi terbetuk dari luar. Semangat untuk berusaha sendiri masih belum wujud. Di peringkat menengah rendah boleh dikatakan guru adalah segala-galanya.

Jumpa lagi dalam Rahsia03 yang akan menyusul.

3 comments:

  1. salam,

    biasanya saya tak baca blog yang entry nya panjang. tapi blog encik sama boleh baca sampai habis!!

    entry yang sangat menarik!!!

    ReplyDelete
  2. Terima kasih. Banyak lagi rahsia yang akan dibongkarkan dalam entri seterusnya. Inilah cara saya ingin membantu remaja, ibubapa dan guru. Harap sabar menunggu Rahsia03 yang akan menyusul minggu hadapan.

    ReplyDelete
  3. saya mengharapkan rahsia ke3 akan lebih menarik lagi. tahniah atas usaha yang dijalankan

    ReplyDelete