Tuesday, September 21, 2010

Anak saudara tak faham Trigo dan Gerakan Zarah Pada Garis Lurus

Semasa raya Aidilfitri yang baru lalu seorang anak saudara yg belajar di sebuah SBP di tingkatan 5 mengadu tak faham beberapa tajuk. Saya suruh dia datang belajar, saya akan beri bimbingan. Keesokan harinya dia datang. Saya tengok kertas jawapan percubaannya. Dia tidak dapat jawab soalan lakaran lengkok trigonometri. Siasat punya siasat, dia tak faham macam mana dapat gelombamg sin dan cos. Saya ambil langkah menerangkan dari awal hingga terbentuknya gelombang itu, sambil itu saya suruh dia kira nilai sin X untuk X bernilaia dari 0^o hingga 360^o. Saya terang langkah demi langkah. Saya dapati dia cepat faham. Hinggalah akhirnya dia boleh lakar graf y=3.sin2x. Lepas itu boleh selesaikan masalah yang berkaitan. Saya sungguh seronok kerana Apang faham dan boleh selesaikan soalan lakaran persamaan trigo.

Esoknya, Apang datang lagi. Kali ini dia nak belajar gerakan zarah sepanjang garis lurus. Dia kata cikgu tak ajar tajuk itu. Pada saya, soalan itu mampu dikuasi dengan baik oleh pelajar SBP. Saya ada pengalaman luas ajar murid dan anak-anak saya yg ambil SPM beberapa tahun lalu. Semua mereka kata sangat mudah. Apang juga mudah faham. Saya gembira kerana apa yang ada dalam kepala saya berjaya dikongsi dengan anak saudara. Saya berkata kpd Apang, "Engah akan datang ke sekolah Apang jika Apang tak faham Add Maths.".
Saya lihat Apang makin bersemangat.

2 comments:

  1. kalau tim. pengarah pergi sekolah dan mengajar add maths memang hebatlah... sebab biasa cikgu cikgi jer yang dtg mengajar.

    ReplyDelete
  2. Habislah cikgu add math sekolah tu..

    ReplyDelete